Dag 5. Uzice - Reisverslag uit Mitrovac, Servië van Henny Vandenweghe - WaarBenJij.nu Dag 5. Uzice - Reisverslag uit Mitrovac, Servië van Henny Vandenweghe - WaarBenJij.nu

Dag 5. Uzice

Blijf op de hoogte en volg Henny

08 September 2019 | Servië, Mitrovac

Vandaag staat een excursie gepland, en om 9 uur komt onze chauffeur ons ophalen. We zijn maar met 4 personen (chauffeur inclusief) dus het is alsof we een privé-rondrit maken.
We gaan eerst naar the Kadinjača memorial complex, een monument ter gedachtenis van gevallen soldaten tijden WO II. Het indrukwekkend monument ligt op de top van een berg, wat zorgt voor prachtige vergezichten. We zitten tegen de grens, en kunnen dan ook Bosnië-Herzegovina zien liggen.
Volgende stop is de “House on Drina river", een huisje gebouwd te midden van de Drina rivier. Een leuke stop, waar we eventjes genieten van een koffie.
De derde stopplaats wordt “The Year River", 365 meter lang, en hiermee de kortste rivier in Europa. De rivier mondt via een waterval uit in de Drina. Een echt idyllisch plaatsje.
Laatste stop (en deze waar ik ook het meest naar uitkeek) is de Tara-berg. Een korte wandeling brengt ons bij het viewpoint "Banjska stena". Adembenemend prachtig gewoon!!
Bij de voorbereidingen was ik aan het twijfelen of we deze bezienswaardigheden op eigen houtje gingen kunnen doen, maar nu ben ik super blij met onze keuze. Zeker een aanrader!!
Onze gids raadt ons aan om vanavond Karadordeva (breaded pork cutlet stuffed with kajmak and ham) te gaan eten, en dat doen we dan ook. Voor de eerste keer maken we echt kennis met de taalbarrière. Eerst krijgt enkel Linneke haar wijn, en ook als het eten eraan komt loopt het fout: er is 1 portie vlees, en 1 portie groenten. Chance dat de porties hier enorm zijn, dus hebben we maar niet meer geprobeerd om de ober te corrigeren en hebben we allebei genoten van een halve portie...