Dag 10. Podgorica - Reisverslag uit Nikšić, Montenegro van Henny Vandenweghe - WaarBenJij.nu Dag 10. Podgorica - Reisverslag uit Nikšić, Montenegro van Henny Vandenweghe - WaarBenJij.nu

Dag 10. Podgorica

Blijf op de hoogte en volg Henny

13 September 2019 | Montenegro, Nikšić

Omdat er niet veel te beleven valt in Podgorica, hebben we beslist om ook vandaag een excursie te doen. En zo gaan we op stap met onze privé-chauffeur Luca.

Ostrog Monastery is 1 van de meest religieuze plaatsen van ex-Joegoslavië. Het hoger gedeelte is gebouwd in de rotsen, het lijkt onbegrijpelijk hoe men dit heeft kunnen verwezenlijken... het is nog vroeg, dus er zijn niet veel toeristen, en er hangt een sfeer van eerbied, ook bij de niet-gelovige aanwezigen. We groeten St. Basil die hier is opgebaard en genieten daarna van de prachtige mozaïeken binnen in het klooster, en van de vergezichten over de bergen...

We bezoeken ook het lager gedeelte, waar een tweede kerk is gebouwd en waar een deel van de monniken wonen. We hebben een fantastische gids, die heel wat informatie geeft over de orthodoxe kerk. Zeker een meerwaarde op zo’n tour...

We stoppen nog kort in de industriestad Niksic en Lake Krupac, een artificieel meer dat werd gecreëerd voor het opwekken van hydro-elektriciteit maar waar ze ook vissen hebben ingezet en een strand hebben aangelegd. Ideaal voor de mensen van Niksic om even te komen relaxen... Op het strand ontmoeten we 2 vriendelijke Oost-Vlaamse meisjes die hier liftend rondtrekken. We voelen ons echte luxe-reizigers met ons privé-gids :p

Eens terug in het appartement, zijn we allebei versleten. Een bezoekje aan Podgorica zelf zit er niet meer in. We besluiten om op het gemak enkele pintjes te drinken in het cafeetje in ons appartementsgebouw, wat te gaan eten in het restaurant van gisteren, en vroeg in bed te kruipen...