Dag 11. Podgorica - Kotor - Reisverslag uit Kotor, Montenegro van Henny Vandenweghe - WaarBenJij.nu Dag 11. Podgorica - Kotor - Reisverslag uit Kotor, Montenegro van Henny Vandenweghe - WaarBenJij.nu

Dag 11. Podgorica - Kotor

Blijf op de hoogte en volg Henny

14 September 2019 | Montenegro, Kotor

Om in Kotor te geraken kunnen we een minibus nemen (duurtijd ongeveer 1,5 uur), but where’s the fun in that? :D We kiezen voor het laatste stukje van de treinroute Belgrado - Bar (zodat we kunnen genieten van het Skadar Meer) en daarna de bus van Bar naar Kotor (deel langs de kust, zodat we al kunnen zien of er leuke strandjes te vinden zijn).

Aan het loket in het treinstation zit een onvriendelijke dame, en het lukt ons niet om 2 tickets te bestellen. Er moet iemand van de infostand bijkomen die ons kan helpen in het Engels.
Het blijkt een slecht plan om op zaterdagvoormiddag een trein te willen nemen naar de kust. Het perron staat vol met gezinnen met kleine kinderen. Niet te verwonderen dan ook dat er geen zitplaatsen meer zijn... Gelukkig kunnen we rechtstaan bij een open raam, en kunnen we volop genieten van het uitzicht.

Daarna nemen we de bus van Bar naar Kotor. We beslissen om nergens te stoppen (hoe moet je vragen of er ergens lockers zijn als ze al niet begrijpen dat we 2 tickets willen?). En met een zware rugzak tsjoolen in een temperatuur van meer dan 30 graden zien we allebei niet zitten. Note to myself: volgende keer minder bagage meenemen!!!

We moeten 1,5 uur wachten op een bus, en het busstation is nu niet direct de leukste plek maar met een pintje en een spelletje gaat de tijd nog snel voorbij..

Het is een comfortabele bus, we hebben er wel niet aan gedacht dat we allebei in slaap vallen van zodra we 5 minuten op een bus zitten ;) Het blijkt dus moeilijk om de hele rit (ongeveer 1,5 uur) wakker te blijven. En we zijn niet onder de indruk van het uitzicht, zeker niet omdat we al de Kroatische kustlijn gedaan hebben. Er zijn enkele leuke baaien maar de steden doen eerder aan Benidorm denken.

Als we echter Kotor bereiken, weten we direct dat we een goede keuze van uitvalsbasis hebben gemaakt. Hier is nog laagbouw met typische huisjes, gelegen in een prachtige baai. We zijn direct verliefd...

In de wirwar van straatjes is het nog een opgave om restaurant Giardino te vinden. Hier hebben we afgesproken met de verhuurder om ons naar ons appartementje te brengen. Maar het stadje is klein, en Google Maps is opnieuw onze vriend. De verhuurder laat ons direct een boel trappen klimmen (mijn conditie blijft dus 0) maar het zicht van op ons terras is dat meer dan waard.

Onderaan de trappen is een winkeltje, dus we kunnen direct enkele pintje kopen zodat we wat te drinken hebben terwijl we ons op het gemak installeren voor de volgende 6 dagen.

‘s Avonds gaan we wat eten in het oude stadje en onderaan onze trappen blijkt een café te zijn met live-muziek. Dus dat wordt ons dessert... We gaan hier goed zitten :D